KOLLEGIAL SPARRING


Skal dine lærere have styrket deres samarbejde og udviklet deres rolle som underviser?

Vores kompetenceudvikling i ‘Kollegial sparring’ er for lærere, der vil mestre ’kunsten’, at kunne give og modtage feedback fra kollegaer – med henblik på at udvikle dem selv og deres undervisning.

Kompetenceudviklingen findes både som workshop og kursus – og kan oplagt suppleres med undervisersparring, som en metode til implementere det tillærte.

Spørgsmålet er … er ‘Kollegial sparring’ noget for dine lærere?

JA, hvis du kan genkende dine læreres udfordringer herunder …


Kunne det her være dine lærere?

  • De vil gerne dele materialer og erfaring med kollegaer men mangler en ramme og struktur at binde det op på
  • De føler sig sårbare i forhold til at invitere kollegaer ind i egen praksis og mangler redskaber til at give og modtage konstruktiv feedback

Hvis du genkender ovenstående udfordringer og ønsker hos lærergruppen, så er et kompetenceudviklingsforløb i ‘Kollegial sparing’ det rigtige valg for jer.

 

 


Kollegial sparring er…

Kollegial sparring er en metode der skaber fælles læring og udvikling. John Hatties har påvist at systematisk arbejde med kollegial sparring mere end fordobler elevernes læringsudbytte, så der er ingen rationel grund til ikke at benytte dette værktøj – og med tiden gøre det en del af kulturen.

Som underviser bliver man gennem Kollegial sparring klogere på problemstillinger, lærer af succeshistorier og deler viden og erfaringer. Det skaber en konstruktiv dialog i hverdagen, som gør det muligt at undgå unødvendige konflikter og samtidig sikrer vi, at vores intenderede adfærd stemmer bedre overens med det eleverne oplever.

Lyder det spændende? Så lad os se på hvordan det kan bruges i dine læreres praksis.


Kollegial sparring – i praksis

Erfaringerne viser, at det er vigtigt med ekspertbistand for at komme godt i gang med værktøjet. Et forløb med Kollegial sparring kan strække sig over flere måneder med flere uddannelsesdage men kan også sættes i værk på baggrund af én fælles temadag.

Kollegial sparring bygger på ressourcetænkning og anerkendende udforskning af det læreren allerede har gjort/gør.

Fokus er på at drøfte, og udvikle, pædagogik og didaktik med afsæt i praksis. Kollegial sparring er en metode, hvor kolleger på en systematisk måde støtter hinanden og udvikler sig fagligt og personligt gennem gensidige samtaler.

Når kollegial sparring er implementeret vil man opleve at samarbejde, videndeling, kompetencer og trivsel stiger i medarbejdergruppen – og eleverne forøger samtidig deres læringsudbytte betragteligt!

Se herunder, hvis du er nysgerrig på hvordan vi kan kompetenceudvikle dine lærere i Kollegial sparring.

 


Sådan kompetenceudvikler vi dine lærere i Kollegial sparring

Vi har samlet aktuel viden og værktøjer inden for Kollegial sparring, som vi deler ud af på vores workshops og kurser.

Dine lærere vil få konkrete værktøjer, strategier og metoder, som de kan gå direkte hjem og anvende i deres praksis!

Vores form bygger på praksisnær pædagogisk kompetenceudvikling, hvilket gør kompetenceudviklingen vedkommende og relevant for dine lærere. Vi veksler meget mellem teori og øvelser og har fokus på at lave workshoppen / kurset aktivt.

På vores skræddersyede workshop / kursus du får dine lærere blandt andet…:

  • Inspiration
  • Viden
  • Værktøjer
  • Ideer 
  • Strategier

Kunne en workshop eller et kursus i kollegial sparring være interessant for dine lærere?

Så lad os kort skitsere hvilke fordele en sådan kompetenceudvikling kan tilføre skolen. Se her:


Fordelene ved at kompetenceudvikle dine lærere i kollegial sparring

  • De bliver i stand til at afvikle kollegiale sparringssamtaler, hvor kollegaen kan reflektere over og udvikle sit arbejde
  • Læreren bliver fortrolig med at praktisere samtaler ud fra anerkendende samtaleteknik
  • Læreren kan begrunde og vælge forskellige tilgange i den Kollegiale sparring – alt efter kontekst
  • Læreren føler sig anerkendt og støttet
  • Læreren behersker den nødvendige terminologi til at manøvrere mellem forskellige varianter af den Kollegiale sparring – alt efter behov og rammebetingelser
  • Læreren bliver aktiv i et løbende forbedringsfællesskab – og styrker sin følelse af professionalisme

 


Hvad andre siger om vores kompetenceudvikling

Vi har kompetenceudviklet undervisere på mere end (samlet set) 50 forskellige erhvervsskoler og produktionsskoler fordelt over hele Danmark.

Derudover har vi siden 2008, som konsulenter, været tilknyttet Undervisningsministeriet som eksterne specialister.

Her kan du læse hvad et bredt udsnit af vores mange kunder siger om os – og vores kompetenceudvikling.


Vil vide mere om, hvordan vi i fællesskab kan skræddersy et kompetenceudviklingsforløb for dine lærere?

 kontakt os for en nærmere (uforpligtende) dialog, omkring ’Kollegial sparring’ – for dine lærere.

Eller udfyld nedenstående formular, så kontakter vi dig indenfor 24 timer.